Cruise

- Udvikling og tiltrækning af krydstogsturisme til København

Gennem to netværk arbejder Cruiseafdelingen i Wonderful Copenhagen for at skabe vækst i den københavnske og nordiske krydstogtsbranche:

Cruise Copenhagen Network

København er den førende krydstogtdestination i Nordeuropa, og sammen med de øvrige krydstogtdestinationer i Danmark er branchen samlet i et fælles, strategisk samarbejde i Cruise Copenhagen Network. Netværket organiserer den internationale markedsføring af destinationerne og partnerne, adresserer branchens udfordringer og arbejder på at skabe ny vækst i antallet af krydstogtpassagerer.

Krydstogtturismen bidrager årligt med over estimeret 1 mia. kr. i turismeøkonomisk omsætning alene i København, der står for ca. 85 pct. af dansk krydstogtturisme. Over en ti-årig periode er antallet af krydstogtpassagerer i København steget fra 259.000 passagerer i 2003 til ca. 805.000 i 2013. En stigning på over 200 pct.

Dog har antallet af krydstogtpassagerer i både 2013 og 2014 ligget under krydstogtbranchens hidtidige rekordniveau, der blev sat i 2012.

Arbejdet med at skabe fremtidig vækst i krydstogtbranchen og sikre, at kurven over krydstogtpassagerer igen vil stige, er hovedfokus for Cruise Copenhagen Network, der, navnet til trods, samler krydstogtbranchen landet over og dækker pt. 11 danske destinationer fra Skagen til Rønne.

Cruise Copenhagen Network, der har 68 medlemmer, repræsenterer alle de forskellige dele af turistbranchen, der beskæftiger sig med krydstogtturister, herunder hoteller, attraktioner, transportører, kulturinstitutioner og destination management, detailhandel, flyselskaber og også led længere ude i værdikæden som eksempelvis leverandører.

Copenhagen Cruise Network organiserer og effektuerer en målrettet marketingindsats, der sælger det danske krydstogtprodukt til internationale rederier og turoperatører.

Marketingindsatsen sigter både på at øge trafikken til de danske destinationer og promovere de enkelte partnere i netværket og indbefatter bl.a. salgsbesøg, promotion-materiale og bearbejdning af relevante medier. Derudover deltager Cruise Copenhagen Network på krydstogtbranchens vigtigste messer verden over, herunder Cruise Shipping Miami, Cruise 3Sixty og Seatrade, hvor partnerne i netværket bliver promoveret over for nye, potentielle kunder.

Som partner i Cruise Copenhagen Network får du del i:

- Markedsføring af deltagende krydstogtdestinationer.
- Markedsføring af produktet på den enkelte destinationer, herunder partnerne fra bl.a. hotel, attraktioner, kulturinstitutioner, transportører mm.
- Produktudvikling – bl.a. gennem arbejdsgrupper i netværket, der beskæftiger sig med både konkrete udfordringer for branchen og nye potentialer.
- Vidensdeling og networking.

Cruise Copenhagen Network har fået tildelt den internationale krydstogtbranches anerkendelse som ’Destination of the year’ – både i 2011 og 2013. Prisen er tildelt destinationsorganisationen, Cruise Copenhagen Network, og i begrundelsen for prisen er fremhævet den måde, netværket samler aktører på tværs af branchen i en fælles indsats.

Læs mere om Cruise Copenhagen Network og fordelene ved medlemskab

Partnere i Cruise Copenhagen Network

Cruise Baltic

Cruise Baltic markedsfører hele Østersøregionen som én samlet destination gennem fælles branding, markedsføring og produktudvikling.

Målet med Cruise Baltic er ikke kun at skabe vækst i form af flere gæster og rederier, men også udvikling af netværket med hensyn til kvalitet og videndeling. Cruise Baltic markedsfører Østersøregionen internationalt og fungerer som et talerør i den internationale krydstogtsbranche.

Cruise Baltic er et netværk for krydstogtsdestinationer og deres partnere i Østersøregionen, heriblandt Cruise Copenhagen Network og Copenhagen Malmö Port.

Samarbejdet består pt. af 28 destinationer og 50 partnere samt de to strategiske partnere SAS og Scandic.

Netværkets daglige ledelse og supportfunktion er placeret hos Wonderful Copenhagen.

Læs mere om Cruise Baltic

Del denne side

For yderligere information om afdelingen, kontakt: