Ny analyse: Kinesere vil i stigende grad opleve København på egen hånd

By Uffe Hartmann Head of Corporate Communications
Ny analyse af de kinesiske turister i Norden viser, at flere og flere rejser individuelt i stedet for i turgrupper. Analysen viser, at kineserne gerne vil have lokale oplevelser – også lokal mad. Det fremgår også, at mere end 7 ud af 10 besøger et museum på rejsen, og at mange gerne vil have flere kulturoplevelser under besøget. Og endelig understreger analysen, at kinesiske rejsende ikke er ét, men flere forskellige segmenter, som til gengæld ikke ser de nordiske byer som selvstændige rejsemål, men som én destination.
Mandag, oktober 9, 2017

De er yngre, og de bliver her længere. Det er nogle af kendetegnene ved den del af de kinesiske rejsende i Norden, som rejser selvstændigt i stedet for på gruppeture. Og andelen af kinesiske besøgende i København, som rejser på egen hånd, bliver større og større. Det viser en helt ny undersøgelse af kinesisk turisme i Norden, som det fællesnordiske Kina-projekt Chinavia, der er forankret hos Wonderful Copenhagen, har udarbejdet.

”Det er tredje gang, vi laver en markedsanalyse af kinesiske rejsende, siden Chinavia-projektet blev etableret i 2012. Og med den seneste analyse kan vi tydeligt se, at kineserne får mere og mere rejseerfaring. Bl.a. kan vi se, at kinesiske rejsende i København i markant højere grad end i forrige analyse rejser selvstændigt i stedet for på gruppeture. Og det er det en positiv udvikling, da selvstændigt rejsende kinesere gennemsnitligt bliver en dag længere i København,” siger Signe Jungersted, udviklingschef i Wonderful Copenhagen.

Stor appetit på lokal kultur

Kinesiske rejsende i Norden besøger sjældent kun én by, men oftest fire byer, og hele 97 pct. af kinesiske rejsende i København besøger således andre byer end København på turen. Og i undersøgelsen giver de kinesiske rejsende samtidig udtryk for, at de gerne vil opleve mere af landet, hvis de kommer igen.

Første gang Chinavia undersøgte de kinesiske turister i Norden i 2012, var der en overvægt af grupperejsende. Siden da er andelen af grupperejsende i København faldet fra 82 pct. i 2012 til nu 51 pct., mens de individuelt rejsende er steget fra 18 pct. i 2012 til nu 49 pct. Ud over at de individuelt rejsende i gennemsnit bliver lidt længere, er de typisk yngre og bedre uddannet end de grupperejsende.

Den nye undersøgelse viser, at kinesere på rejse i Norden har en stor lyst til at opleve den lokale kultur, også den kulinariske. Her har 73 pct. smagt på de lokale specialiteter under rejsen i Norden, mens 72 pct. har besøgt et museum.

Ren luft er en attraktion

Kineserne er generelt godt tilfredse med deres Nordenrejse. Her er de unge og de selvstændigt rejsende mere tilfredse end de grupperejsende. På tværs af aldersskel er de kinesiske rejsende aktive på sociale medier under deres rejser. For Københavns vedkommende er det 89 pct. af de kinesiske besøgende, der har – eller har haft planer om at dele deres rejseoplevelser på sociale medier. Og når man taler om sociale medier i Kina, er WeChat nu langt det største med 938 mio. aktive brugere om måneden.

Og da anbefalinger fra venner og familie ifølge analysen er afgørende for ca. 7 ud af 10 af kineserne, når de vælger rejsemål, har destinationerne en stor interesse i, at kineserne tager hjem med en god oplevelse og en tilskyndelse til at dele den i sociale medier.

Den gode oplevelse kan ikke kun styrke den kinesiske turisme ved, at de besøgende tager hjem og inspirerer andre til at vælge Norden som rejsemål. Men også ved at de rejsende vælger at besøge Norden igen, og her svarer 41 pct. i undersøgelsen, at de er meget interesserede i at vende tilbage til Norden på et nyt besøg.

Læs hele analysen her

Del denne side