Der bliver udsigt til Skuespilshuset og Nyhavn fra Copenhagen Street Food

Der bliver udsigt til Skuespilshuset og Nyhavn fra Copenhagen Street Food

Der bliver udsigt til Skuespilshuset og Nyhavn fra Copenhagen Street Food

Nyt madmarked for folket rykker ind på Papirøen

Fra midt i april får København et nyt, kreativt madmarked på Papirøen tæt ved Christianshavn. Copenhagen Street Food kommer til at bestå af op mod 40 food trucks, og prisen bliver, så alle kan være med – både gæsterne og dem, der serverer. Vi har talt med initiativtager Jesper Møller om vision, bæredygtighed og den røde tråd fra et biodynamisk landbrug på Nordsjælland til et madmarked midt i hovedstaden.
Onsdag, marts 26, 2014

Hvornår opstod idéen til Copenhagen Street Food? Og hvorfor?

"I september sidste år underskrev jeg lejeaftalen på området. Til at begynde med havde jeg egentlig tænkt mig at udleje det til events for erhvervskunder. Omtrent samtidig fortalte en af mine partnere – Dan Husted – mig, at hans store drøm var at lave en Street Food Festival i København.

Så stod jeg pludselig med de store lokaler ude på Papirøen og en idé til en festival, og så slog det mig at lave en forening, så københavneren kunne få indflydelse frem for en eller anden byggemastodont. Den kom til at hedde Foreningen Copenhagen Street Food – for bevaring af det oprindelige røde malkekvæg og Thorshøjgaard. Desuden kunne jeg se fra min tid på Toldboden, at området faktisk trækker en masse mennesker, især om sommeren, så nu satser vi på 235 åbningsdage årligt.

Samtidig er jeg tilhænger af begrebet ”sammen er vi stærkest”. Copenhagen Street Food kan blive et meget lovende projekt, hvis vi er 30-40 stande, som netop går sammen i en stadeholderforening. Bl.a. betyder det, at huslejen bliver så billig, at stort set alle kan være med."

Hvordan hænger landbruget Thorshøjgaard og rødt malkekvæg i Nordsjælland sammen med et madmarked midt i København?

"Vi arbejder ud fra nogle dogmer i projektet – vi kan kalde dem ’de tre Æ’er’: Ærligt, ægte og æstetisk. Her er bæredygtighed utrolig vigtigt – fx isolerer vi hele den ene væg herude med muslingeskaller. Alle de ideer, jeg har om bæredygtighed, stammer fra det biodynamiske landbrug Thorshøjgaard. I 2008 mødte jeg landmanden Niels Stokholm, der driver Thorshøjgaard. For blot at nævne et eksempel får hans malkekvæg kun naturligt foder, og derfor indeholder deres mælk syv gange så meget omega-fedstyre som almindelig industrimælk.

For nogle år siden kom han ud for en alvorlig ulykke, men da landbruget er fondsejet, har det ikke været muligt at hjælpe ham ved fx at gå ind og overtage økonomien bag. I stedet støtter vi nu gården økonomisk ved hjælp af salg af vandflasker på madmarkedet, hvor en del af overskuddet går til dem.

Ser man så på København, vinder byen priser og anerkendelse for bæredygtighed ude i verden. Flere og flere mennesker her begynder at tro på idéen med bæredygtighed. For mig er Copenhagen Street Food idéerne fra Thorshøjgaard og byen København, som går op i en højere enhed."

Copenhagen Street FoodHer kommer hovedstadens nye madmarked til at ligge (grafik: Copenhagen Street Food)

Hvor kommer inspirationen til madmarkedet fra?

"Der er allerede lignende tiltag i fx New York, London og Berlin. Food trucks og street food er en meget hurtigt voksende industri. Grunden til at konceptet har taget fart er, at det er meget ligetil: Du har din vogn og kan kun sælge nogle få, simple produkter eller retter. Samtidig mener jeg, at København netop har brug for et sted, hvor iværksættere og kreative ildsjæle kan komme i gang for meget små midler."

Hvorfor lige Papirøen?

"Papirøen er et af de sidste oprindelige steder i København, og det ville være synd, hvis det ender som et tomt ”eventsted”, der sjældent besøges. Om fire år skal det hele rives ned, da der skal bygges boliger derude, og så risikerer det igen at blive et dødt område. Det sker efter planen i februar 2018, så nu har vi fire år i København med Copenhagen Street Food. Måske finder byen ud af, at den må have et nyt marked et nyt sted, når de fire år er gået.

Håbet er, at en ny generation af restauratører bliver udklækket herude, og nogle af dem har måske til den tid tjent på deres investering, så de kan starte noget nyt op ude i byen."

Copenhagen Street FoodCopenhagen Street Food kommer til at ligge i rå og autentiske omgivelser (foto: Copenhagen Street Food)

Hvordan kommer Copenhagen Street Food til at skille sig ud fra andre madmarkeder i byen?

"På andre madmarkeder bliver tingene lavet ”rigtigt”. Der er store virksomheder involveret, og de har som regel en markedsføringskanon i ryggen. De har nogle store, flotte og gennemførte konceptbutikker. Vi gør tingene ”forkert” – forstået sådan, at vi ikke har nogen markedsføringsføringsplan. Faktisk har vi ingenting ud over det begreb, at man selv skal tro på noget, før det bliver en succes. Der kan ske mirakler herude med 40 boder og stande, som alle sammen tror på det begreb og handler efter det."

Hvad kigger I efter hos restauratører eller madsteder, der gerne vil være med i projektet?

"Vores madudvalg har en række kriterier, som vi ser efter hos alle, der viser interesse for at leje en stand. For det første skal maden laves fra bunden, og de skal servere mindst én ret for højest en 50’er. Og så skal standarden selvfølgelig være høj."

Kan du løfte sløret for, hvad der kommer til at ske på åbningsdagen d. 17. april?

"Når vi åbner i påsken, satser vi på chillout-stemning med DJ’s og råhygge, hvor man bare nyder ferien og forårssolen hele dagen. Første weekend i maj bliver det helt store, forkromede åbningsarrangement, hvor der vil være taler, skøre indslag og smagsprøver fra boderne. Vi kan dog ikke helt løfte sløret for, hvad der præcist kommer til at ske endnu.

Samtidig afholder vi den stiftende generalforsamling for foreningen, hvor medlemmerne for alvor skal begynde at snakke sammen på kryds og tværs. Jeg plejer at sige, at selve ”skelettet” for Copenhagen Street Food er ca. 60 pct. færdigt, så der stadig er plads til andres idéer."

Del denne side

Grøn hovedstad

Ny serie: I anledning af at København i 2014 er kåret som European Green Capital sætter Wonderful Copenhagen løbende fokus på grønne og bæredygtige initiativer i byen.

Du kan se frem til at læse mere om hovedstadens grønne profil løbet af foråret.

Copenhagen Street Food

Nyt, bæredygtigt madmarked på Papirøen, der sætter fokus på det kreative og det folkelige. Åbner første gang d. 17. april og holder officiel åbningsweekend d. 2. – 4. maj.

Drives af Foreningen Copenhagen Street Food – bevaring af det oprindelige røde malkekvæg og Thorshøjgaard

Jesper Møller er stifter af foreningen – restauratør og iværksætter, der bl.a. er kendt fra Restaurant Julian og Restaurant Toldboden, som også drives på bæredygtige principper.

Planen er at samle mellem 30 og 40 stande, der serverer billig, enkel og bæredygtig mad – menuerne og retterne er dog stadig hemmelige.

Ud over mad kommer Copenhagen Street Food også til at handle om musik, kultur og kunst – der er fx også et kulturudvalg og et musikudvalg i foreningen bag.

Læs mere om Copenhagen Street Food her: www.copenhagenstreetfood.dk