Nyt projekt skal bane vejen for at løfte København op i ny international liga

By Uffe Hartmann Head of Corporate Communications
København er internationalt kendt og anerkendt for bl.a. sin arkitektur, gastronomi, byudvikling og bæredygtighed og har samtidig succes som turistdestination. Men hvordan kan Danmarks hovedstad gøre sine styrkepositioner til internationale førerpositioner og løfte byen op i en ny global turismeliga? Det skal et nyt projekt give svar på.
Tirsdag, oktober 10, 2017

Hvad er Københavns DNA? Det der gør byen speciel set ude fra i forhold til konkurrenter globalt? Hvad er Københavns største potentiale, og hvordan kan det løfte byen op i en ny global liga for turisme frem mod 2030? Og ikke mindst, hvad har byens aktører brug for at vide, for at kunne indfri ambitionerne?

Det skal et helt nyt projekt, 10XCOPENHAGEN, afdække med et stort og ambitiøst analyseprojekt, som Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen, i samarbejde med Arp-Hansen Hotel Group, står bag. Og første etape af projektet skydes nu i gang.

”København er allerede et populært rejsemål og en by med oplevelser i verdensklasse. Med 10XCOPENHAGEN stiller vi skarpt på det, der gør København til noget helt særligt. På den måde får vi et solidt grundlag for at udvikle kvalitetsoplevelser i international liga til fremtidens turister,” siger overborgmester Frank Jensen (S).  

”Det er et spændende projekt, som skal give ny viden om, hvordan vi kan bygge videre på udviklingen af København som populær turistdestination. Som ansvarlig for Københavns Turistinformation oplever vi, at efterspørgslen på de lokale københavneroplevelser stiger. Og med 10XCOPENHAGEN bliver vi endnu skarpere på, hvordan vi kan bruge de lokale styrkepositioner til at skabe de rigtige oplevelser for besøgende og lokale,” siger kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF).

Det ambitiøse analyseprojekt vil både give et nyt helhedsbillede og et fremsynet perspektiv, og skal afdække hvor Københavns største, fremtidige potentiale ligger, og hvordan det målrettet kan bruges til at manifestere byen på verdenskortet blandt de mest succesfulde storbydestinationer.

Et løft af byen, der ikke bare skal måles på en skala, der tæller fremgang i procent, men i et perspektiv, der mangedobler byens internationale gennemslagskraft. Deraf projektnavnet 10XCOPENHAGEN, der henter inspiration fra Googles udviklingstilgang, hvor ambitionen er, at udvikling ikke skal forbedres med 10 pct., men med 10 gange.

Analyseprojektet, som Wonderful Copenhagen skal stå for, vil både sætte fokus på de besøgende, de lokale og erhvervet. På tværs af indsatser, segmenter og styrkepositioner vil analyserne give et samlet billede af, hvordan København på baggrund af sin nuværende succes løfter sig selv op i en større liga. Analysen skal helt ind til kernen af det, der får København til at skille sig ud, bl.a. ved at spørge både dem, der har valgt at besøge København, dem der har fravalgt at besøge København og endelig dem, der har valgt at bo her, de lokale.

Det skal undersøges, dels hvem København har potentiale for at tiltrække, men også hvilke segmenter, der er attraktive for byen at tiltrække ud fra et helhedsperspektiv. På baggrund af dette skal analyseprojektet 10XCOPENHAGEN bl.a. pege på, hvordan København matcher produktudbud og sammensætning med fremtidens efterspørgsel.

10XCOPENHAGEN handler om at 10X’e København som destination og manifestere hovedstaden globalt. Det kræver et nyt, fremadrettet og helhedsorienteret vidensgrundlag, som i sig selv er ambitiøst. København opnår i dag globale topkarakterer som hovedstad inden for gastronomi, livskvalitet, sport, mangfoldighed, omdømme og meget mere. Men vi må ikke hvile på laurbæerne. 10XCOPENHAGEN skal give os et fælles grundlag for at tænke langsigtet og ikke mindst stort. Det er første gang, vi har haft den mulighed nogensinde, og det er vi naturligvis rigtig glade for,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Analysen vil give et nyt helhedsperspektiv på destinationen København, som skal danne grundlag for fremtidigt udviklingsarbejde. Samtidig skal projektet sætte nye standarder for en sammenhængende tilgang til udvikling af både turismen, destinationen og byen.

Projektets første del vil bestå af flere delanalyser, der løbende vil dele den nye viden, inden den samlede anbefaling foreligger medio 2018.

Del denne side