København er EU’s bedste turistdestination inden for digitalisering

By Uffe Hartmann Head of Corporate Communications
Tirsdag, september 25, 2018

EU Kommisionen har netop offentliggjort listen over de europæiske turistdestinationer, der klarer sig bedst i forhold til smart tourism, på tværs af en række parametre, og her er København udnævnt som bedste turistdestination inden for digitalisering.

Det er Wonderful Copenhagen, der – i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, har indstillet København til prisen.

”Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejdet målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

I indstillingen er bl.a. fremhævet Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, udviklingsprojektet inden for kulturturisme, tourism+culture lab, og Wonderful Copenhagens egen app til at lave personlige salgsindsatser med digital opfølgning over for internationale rejseudbydere. Turistinformationen, der hører under Kultur og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune, er fremhævet for Copenhagen Visitor Guide og Copenhagen Visitor Services Virtual Reality briller, der guider gæsterne gennem København. Wonderful Copenhagens hackathons, Open Tourism Days, hvor en række forskellige datasæt blev hacket med turismeformål, er fremhævet sammen med Kultur og Fritidsforvaltningens demonstrationsprojekt i forhold til teknologi til reducering af lyd og støj i byen.

”Vi er meget glade for anerkendelsen af, at København har en gæsteservice, som ligger helt i front. Vi arbejder målrettet som by med den digitale branding og turistguidning – også for dem, der rejser med mobiltelefonen i hånden. Sammen med byens og regionens aktører og attraktioner bruger vi således alle kreative muligheder for at inspirere gæsterne til at bruge hele byen og regionen. Bare et godt eksempel er den digitale rute ”Know Your ’Bro”, hvor vi viser turisterne til Nørrebros mindre kendte, men mere lokalprægede attraktioner,” siger kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld.

Prisen uddeles som led i konkurrencen European Capital of Smart Tourism 2019 og overrækkes officielt d. 7. nov. I Bruxelles i forbindelse med eventen European Tourism Day, der samtidig er en udstilling, hvor København får mulighed for at fremvise byen som smart tourism destination.

Del denne side