Svenske turister besøger København som aldrig før

Fredag, maj 18, 2018

De første tre måneder af 2018 har været det bedste 1. kvartal for svensk turisme i Danmarks hovedstad nogensinde. 

Efter en periode med fald i antallet af svenske besøgende i København, er udviklingen nu vendt igen. Sverige var i mange år det største marked for hovedstadens turisme, men er de seneste år blevet overhalet af Storbritannien. Tilbagegangen i den svenske turisme i hovedstaden vendte til fremgang allerede i april sidste år. Og nu viser helt nye tal, at der i årets tre første måneder har været en fremgang i antallet af svenske overnatninger på hoteller mm. i hovedstadsregionen på 17 pct.

Samtidig viser Wonderful Copenhagens nye analyse af det svenske marked, at der er potentiale for at videreudvikle det svenske marked. Der er bl.a. potentiale for i højere grad at få svenskerne til at komme i løbet af hele året i stedet for primært i sommermånederne, til at få flere endagsbesøgende til at overnatte her, og også i forhold til at få svenskerne til at komme igen på flere besøg senere.

Svaret er i høj grad, at svenskerne skal inspireres til københavneroplevelser, de ikke kender i forvejen. De skal bevæge sig mere rundt i København, se flere forskellige bydele, få flere lokale oplevelser tæt på borgerne og i øvrigt inspireres til oplevelser på tværs af årstiderne.

”Svenskerne kender København og de overordnede fortællinger om os. Men hvis de skal komme tilbage og holde storbyferie i København igen, så skal der noget andet og mere til. De vil have oplevelser, som ligger ud over mainstream, og som tager udgangspunkt i det lokale københavnske byliv,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

De nye overnatningstal for første kvartal viser også, at turismen i hovedstaden i årets tre første måneder samlet set har haft en vækst på 5,6 pct. Det betyder, der i første kvartal i år var 105.000 flere overnatninger i hovedstadsregionen i forhold til første kvartal sidste år. Væksten er primært båret af internationale besøgende. Ud over fremgangen i svenske overnatninger er der også fremgang i overnattende gæster fra bl.a. de andre nordiske lande, Tyskland, sydeuropæiske lande og Kina.

Analysen af det svenske marked er lavet for Wonderful Copenhagen af analyseinstituttet Wilke.

Del denne side