Wonderful Copenhagen runder 25 år: Turismen gået fra brochurer til big business

By Uffe Hartmann Head of Corporate Communications
Fredag, januar 19, 2018

Fra tidligere at blive betragtet som et erhverv, der primært beskæftigede sig med souvenirs og brochurer, er dansk turisme i dag en vigtig milliardforretning, der skaber job til mange tusinde danskere, og som giver Danmark en platform på den store, internationale scene. Wonderful Copenhagen markerer i disse dage sit 25 års jubilæum og gør status over turismens udvikling i hovedstaden siden starten af 90’erne.

For 25 år siden kunne turismen i Danmarks hovedstad måle sig på, at der var ca. 3,4 mio. overnatninger om året. Siden da er turismen vokset, både i størrelse og i betydning for samfundet, og hovedstaden har nu over 10 mio. årlige overnatninger.

”Vi kan i dag se tilbage på en udvikling, hvor turismen er gået fra at være letvægter til nu at bokse i den tunge klasse som et centralt erhverv, der spiller en vigtig rolle i forhold til at skabe vækst og beskæftigelse i samfundet,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Og den markante udvikling i hovedstadens turisme de sidste årtier er, ifølge Mikkel Aarø-Hansen, resultatet af et meget bredt samarbejde, hvor offentlige og private parter, herunder de mange aktører i turismeerhvervet, er gået sammen om fælles indsatser.

”Den udvikling, vi har set, er et resultat af et tæt samarbejde mellem offentlige og private – og nationale, regionale og lokale – kræfter. Vi er stolte af at have været en aktiv del af udviklingen. Alt, vi laver, laver vi med og for andre. Det ligger simpelthen i Wonderful Copenhagens DNA at skabe resultater og udvikling gennem samarbejde,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Gæster er en god forretning

At turismen igennem årene er blevet en vigtig brik i samfundet og er kommet på den politiske dagsorden hænger i høj grad sammen med det store antal job, turismen skaber. Job, som er forankret, der hvor turisterne er på besøg, og derfor ikke kan udflyttes til udlandet, som det bl.a. ses i produktionsindustrien.

I Danmark skaber turismen beskæftigelse til omkring 118.000 borgere, heraf næsten 50.000 i hovedstadsregionen, der alene står for over 40 pct. af omsætningen i dansk turisme. I hovedstadsregionen skaber turismen en årlig omsætning på omkring 40 mia. kr. Turismen er derfor en naturlig del af vækstdagsordnen.

”Der ligger et stort potentiale for Danmark i, at vi binder land og by sammen. Vores kyst- og naturoplevelser er unikke, og vores hovedstad har en stærk international attraktionskraft. Med oplevelser, der kombinerer disse fælles styrker, får vi alle sammen endnu mere ud af turisterne. Det har vi et stort fokus på,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Når turismen gennem de seneste 25 år har gennemgået noget, der ligner en tredobling i hovedstaden, kan udviklingen naturligvis spejles bredt. Eksempelvis er lufthavnens passagertal øget fra over 12 mio. til over 29 mio. passagerer årligt, og antallet af hotelværelser er næsten fordoblet.

Samtidig har København i den periode markeret sig internationalt bl.a. på grund af sin gastronomiscene, cykelkultur og livsstil i det hele taget. Det har givet den danske hovedstad et attraktivt brand internationalt og har eksempelvis kastet en fornem titel af sig som verdens bedste by at bo i, da magasinet Monocle hele tre gange udråbte Danmarks hovedstad som ’Most livable city’.

 

Få et hurtigt overblik over nogle af de fælles resultater i hovedstadens turisme de sidste 25 år.

 

Del denne side